Vigyázat! Robbanásveszély!

Erdőtelek, 2013. június 26. -- Műanyag ládákba gyűjtik a termést a Heves megyei község cseresznyéskertjeiben, a ládákkal utánfutós Trabantok és Zsigulik kelnek útra a közeli városok felé. "Betakarítás" volt a szomszédos lőszerraktárban is. Katonák harminc konténert raktak tele mindenféle lőszerrel, bombával, rakétával. A robbanásveszélyes árukat vasúton szállítják a montenegrói Bar kikötőjébe.

Több éve felmerült, hogy a Honvédség a raktározási költségek csökkentése érdekében megválna az elavult, zömmel orosz származású készleteitől. Úgy látszik, hogy az üzlet végre megköttetett. A múlt héten a táborfalvi lőszerraktárat söpörték ki, most az Erdőtelek melletti Bozsó-tanya következett. A fákkal sűrűn körbevett raktár elvileg titkos, szigorúan őrzik, a Google műholdjai mégis részletes képet adnak róla. Az "ojjektum" közúti bejárata a Kál - Heves összekötő útról nyílik, iparvágánya az erdőtelki állomás alatt ágazik ki a nyílt vonalból. A vágány a terület teljes hosszában végighúzódik, mellette különálló, fákkal körülvett raktárépületek sorakoznak.

© Balázs Zsolt

most az Erdőtelek melletti Bozsó-tanya következett

A harminc konténert megtöltő robbanószerkezeteket két részletben szállították el Bozsó-tanyáról. Az első vonat hétfőn délelőtt érkezett, tizenkilenc Rgs sorozatú pőrekocsival és a vonat végein három-három Eas sorozatú védőkocsival. A mozdonnyal történő baleset, tűz vagy ütközés esetén ezek a kocsik akadályozzák meg, hogy az egész vonat felrobbanjon. Jellemző, hogy míg egy sima tartályvonatra egyetlen védőkocsi is elég, itt rögtön három is kell a mozdony mögé.

A honvédségi iparvágányon a mozdony nem tud "megfordulni", a kocsikat így tolva kell beállítania. Rövidebb vonatoknál a mozdony a forgalmi szolgálat nélküli Erdőtelek megálló-rakodóhelyen jár körbe, és onnan tol be a raktárakhoz, erre azonban most nem volt lehetőség. A vonatnak egészen Heves állomásig el kellett mennie. Ott a mozdony körüljárt, a kocsikkal húzva jött vissza a nyílt vonali kiágazásig, ahonnan beállította az iparvágányra.

A második, tizenegy Lgss sorozatú konténerszállító kocsiból és három-három védőkocsiból álló szerelvény szerda délelőtt érkezett meg Kál-Kápolnára. A Dácsia az üres kocsikat egyelőre az állomáson hagyta, a rakott kocsikért gépmenetben indult Erdőtelekre, természetesen a hevesi kitérő nélkül. Az első vonat megrakása és a vámolás nem sokkal dél után fejeződött be. A mozdony a rakott vonatot közvetlenül Kál-Kápolnára húzta, majd a második, üres vonatot ezúttal is Heves érintésével állította be az iparvágányra. A rakodással pénteken végeznek, a második rakott vonat szintén Kál-Kápolna felé távozik.

© Balázs Zsolt

ezek a kocsik akadályozzák meg, hogy az egész vonat felrobbanjon

© Bodnár Ernő

a rakott vonatot közvetlenül Kál-Kápolnára húzta

A feladó a haditechnikai anyagok kereskedelmével foglalkozó Excalubur Army Kft. volt, a címzett a montenegrói Bar kikötőjét üzemeltető Jadroagent. A múlt heti táborfalvi szállítmány a mostanihoz hasonlóan Kelebián keresztül hagyja el az országot. A konténereket Bar kikötőjéből hajón szállítják tovább, feltehetőleg a Közel- vagy a távolabbi Kelet felé. A hadieszközök kereskedelmét az EU szigorúan szabályozza, mégis egy kicsit nehezen hihető, hogy a "jó fiúk" vagy egy őrült gyűjtő több ezer tonnányi elavult orosz lőszert vásárolna. Könnyen lehet, hogy ezeket előbb-utóbb valahol - a hasonlóan elavult orosz technikával - el is akarják puffogtatni.

A Kál-Kápolna - Kisújszállás vasútvonalon nagyon ritkán járnak tehervonatok. Helyben erre nincs igény, az átmenő, esetleg terelt teherforgalmat a kiskörei közös vasúti-közúti híd 18 tonnás tengelyterhelés-korlátozása akadályozza. Rendszeresnek mondható teherforgalom utoljára 2011 körül zajlott, a kisújszállási elkerülő út építésének idején. A recski bányából származó zúzottkövet ugyan Füzesabony - Tiszafüred - Karcag útvonalon szállították a kisújszállási nyílt vonali rakodóhelyre, de gyakran előfordult, hogy a bérelt Kocúrok által vontatott üres szerelvény Kiskörén keresztül tért vissza Kál-Kápolnára. Azóta évente legfeljebb egy-két tehervonat jár erre, és könnyen lehet, hogy pénteken az idei utolsó vonat is távozik.

© Balázs Zsolt

nehezen hihető, hogy a "jó fiúk" több ezer tonnányi elavult orosz lőszert vásárolnak

© Bodnár Ernő

az üres vonat, ezúttal is Heves érintésével 

© Balázs Zsolt

könnyen lehet, hogy pénteken az idei utolsó vonat is távozik